Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym

„Zielona szkoła” klas siódmych- Bukowina Tatrzańska i okolice

W dniach 14.05-18.05. 2018r uczniowie klas siódmych wraz z opiekunami udali się na pięciodniową wycieczkę w Tatry.

Z parkingu przed szkołą wyruszyliśmy już o 7.00 rano. Mimo wczesnej godziny dopisywał nam humor. W drodze na Podhale zajechaliśmy do Wąchocka. Tutaj zwiedziliśmy Opactwo Cystersów. Naszym przewodnikiem był jeden z braci zakonnych, który w bardzo interesujący sposób przedstawił nam historię zakonu Cystersów w Polsce oraz pokazał klasztor i miejsca związane z codziennym życiem zakonników. Okazało się, że we wnętrzach Opactwa nagrywano jeden z odcinków „Ojca Mateusza” i wiele scen do serialu „Korona królów”. W godzinach popołudniowych dotarliśmy do Bukowiny Tatrzańskiej- jednej z najpiękniej położonych miejscowości  polskich Tatr. Zamieszkaliśmy w ośrodku „Stasinda”. Tutaj czekał na nas pyszny obiad i przytulne pokoje. Wieczorem mimo całodziennej podróży nie czuliśmy zmęczenia i dlatego czynnie uczestniczyliśmy w grach sportowych na terenie ośrodka.

Drugi dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy śniadaniem. Następnie wyruszyliśmy do Zakopanego na spotkanie z przewodnikiem. Pan Maciej okazał się bardzo ciepłym, inteligentnym i pełnym poczucia humoru człowiekiem. Zabrał nas na pierwszą wędrówkę górską. Celem była przyjemna trasa przez Dolinę Strążyską do Wodospadu Siklawa, dalej Jaskinia Dziura, ścieżka pod reglami i Wielka Krokiew. Wędrowaliśmy słuchając opowieści pana Maćka o faunie i florze tej części Tatr. Poznaliśmy również zasady poruszania się po górskich szlakach oraz podstawowe wyposażenie turysty. Nie lada wyzwaniem okazało się zejście do Jaskini Dziura, ale doskonale sobie poradziliśmy. Podczas wędrówki nie zabrakło czasu na odpoczynek i posiłek. W godzinach popołudniowych wróciliśmy do pensjonatu, gdzie czekał na nas gorący obiad. Późne popołudnie spędzaliśmy nadal aktywnie- część grupy pływając w basenie, pozostali grając w piłkę nożną na terenie ośrodka.

Trzeci dzień „Zielonej szkoły” rozpoczęliśmy porannym śniadaniem. Zabraliśmy prowiant i wyruszyliśmy do Kir. Stąd z przewodnikiem udaliśmy się na wędrówkę do Doliny Kościeliskiej. Wędrując podziwiliśmy wapienny krajobraz Tatr Zachodnich. Towarzyszył nam szum Potoku Kościeliskiego i pasące się na górskich halach owieczki. Podczas odpoczynku zobaczyliśmy lodowe źródło- jedno z wielu tatrzańskich wywierzysk. Po blisko dwugodzinnej wędrówce dotarliśmy do schroniska na hali Ornak, gdzie odpoczęliśmy delektując się smacznym prowiantem i herbatą. Wokół nas rozciągał się przepiękny widok na panoramę Tatr. Bogatsi w wiedzę na temat najwyższych polskich gór udaliśmy się do autokaru. Z parkingu wyruszyliśmy do Bukowiny. Po drodze odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej na Krzeptówkach- niezwykle ważne miejsce dla górali. Świątynia została wzniesiona przez mieszkańców Podhala jako wotum wdzięczności za uratowanie życia Świętemu Janowi Pawłowi II rannemu podczas zamachu. Byliśmy pod wrażeniem wnętrza i terenu wokół kościoła. W godzinach popołudniowych wróciliśmy do pensjonatu, gdzie oczywiście czekał na nas gorący i smaczny obiad. Wieczorem odpoczywaliśmy relaksując się na basenie.

Czwarty dzień wycieczki tradycyjnie rozpoczęliśmy śniadaniem. Następnie udaliśmy się do Zakopanego. Stąd koleją linową wjechaliśmy na Gubałówkę. Spacerując podziwiliśmy panoramę Tatr Zachodnich. Tego dnia szczególnie pięknie prezentował się majestatyczny Giewont. Nie zabrakło również czasu na zakup pamiątek i słodkich przekąsek. O godzinie 12.00 spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem. Dzisiejszy dzień upłynął nam pod znakiem poznania najważniejszych zabytków Zakopanego. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Starego Kościoła pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej, gdzie podziwiliśmy drewniane wnętrze oraz stacje Drogi Krzyżowej przedstawione w formie obrazów namalowanych na szkle. Pan Maciej zabrał nas również na Stary Cmentarz na Pęksowym Brzysku, gdzie spoczywają ludzie zasłużeni dla Zakopanego i Podhala. W Muzeum Tatrzańskim- jednym z najstarszych muzeów w Polsce -obejrzeliśmy ekspozycje obejmujące: historię Zakopanego i Podhala, etnograficzną i przyrodniczą dotyczącą geologii, flory, fauny i ochrony przyrody w Tatrach. Ostatnim miejscem, które przybliżył nam przewodnik był Kościół pod wezwaniem Świętej Rodziny w stylu zakopiańskim. W drodze do Bukowiny zatrzymaliśmy się przy Kaplicy pod wezwaniem najświętszego Serca Pana Jezusa na Jaszczurówce, gdzie poznaliśmy styl zakopiański w drewnianym budownictwie sakralnym. Naszą uwagę zwróciły również piękne witraże. W godzinach popołudniowych wróciliśmy do pensjonatu, gdzie czekała na nas gorący posiłek. Wieczorem bawiliśmy się wspólnie przy muzyce. Dużą inicjatywą wykazały się: p. Monika Kapciak i Justyna Czapska prowadząc zabawy przy skocznych i znanych rytmach piosenek. Chętnych do wspólnego spędzania czasu nie zabrakło.

W piątek tuż po śniadaniu opuściliśmy ośrodek „Stasinda”. Od miejscowych gospodyń kupiliśmy oscypki. Chwilę potem wyruszyliśmy w drogę do domu. Podczas jazdy autokarem rzucaliśmy ostatnie spojrzenia na otaczający nas malowniczy krajobraz Tatr. Po kilku godzinach dotarliśmy do Chęcin. Tutaj w Centrum Nauki Leonardo da Vinci poznaliśmy tajniki ludzkiego organizmu uczestnicząc w interaktywnych grach i zabawach. W Orońsku zjedliśmy pyszny obiad, skąd udaliśmy się do Belska Dużego. W godzinach popołudniowych pełni wrażeń, bogatsi w wiedzę i kolejne doświadczenia wróciliśmy do domu.

Mamy nadzieję, iż pięciodniowy pobyt na „Zielonej szkole” zintegrował zespoły klasowe i dostarczył wszystkim wielu pozytywnych wrażeń.