Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym

Szlakiem bohaterów "Kamieni na szaniec".

16 października 2019 r. klasy ósme wybrały się do Warszawy, by podążać śladami Zośki, Alka i Rudego, bohaterów książki Aleksandra Kamińskiego.

Wycieczka klas ósmych do Warszawy

16 października, klasy ósme pojechały na wycieczkę do Warszawy szlakiem "Kamieni na Szaniec". Celem wyjazdu było poznanie miejsc pamięci narodowej stolicy oraz sylwetek bohaterskich młodych Polaków z kart powieści. Uczniowie omawiali już wcześniej w szkole tę powieść.

Pogodę tego dnia mieliśmy wyjątkowo ładną, jak na jesienną aurę, co sprzyjało spacerom po Warszawie. Wycieczkę zaczęliśmy od zwiedzania Muzeum Walki i Męczeństwa w Alei Szucha. Było to duże przeżycie dla uczniów. Po raz pierwszy byli w tym muzeum. Uczniom podobały się także Aleje Ujazdowskie z pięknymi kamienicami. Kolejnym punktem wyjazdu było zwiedzanie Łazienek Królewskich, niezwykle malowniczych jesienią. Na szczególną uwagę zasługiwał oczywiście pomnik Chopina. Byliśmy także przy Belwederze i pomniku Piłsudskiego. Jeżdżąc ulicami Warszawy zwracaliśmy uwagę na miejsca charakterystyczne dla bohaterów "Kamieni na Szaniec". Widzieliśmy między innymi liceum Stefana Batorego, z którym byli tak związani bohaterowie powieści.

W samo południe udało nam się obejrzeć honorową zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Następnie spacerowaliśmy Krakowskim Przedmieściem. Zatrzymywaliśmy się przy pomniku Adama Mickiewicza, księcia Poniatowskiego, Mikołaja Kopernika, domu Fryderyka Chopina, Pałacu Prezydenckim i Pałacu Staszica. Przewodnik w bardzo ciekawy sposób opowiadał nam o tych ciekawych miejscach.  Po przerwie obiadowej przejechaliśmy na historyczny Cmentarz Powązki Wojskowe. Tam zatrzymywaliśmy się przy grobach znanych Polaków. Odwiedziliśmy między innymi kwaterę harcerskiego batalionu Armii Krajowej "Zośka". Najbardziej w pamięci utkwiły nam właśnie groby młodych żołnierzy poległych w Powstaniu Warszawskim. Każdy z tych grobów posiada przewiązaną, symboliczną, biało - czerwoną wstążkę.

Wyjazd klas ósmych był wyjazdem rozwijającym poczucie przynależności do naszej narodowości. Pomagał także kształtować u uczniów postawy patriotyczne. Wszyscy wrócili bardzo zadowoleni z wycieczki.

Wychowawczynie

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć, które przesłała Zuzia Korzenko.