Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym

Klasy IV

Zajęcia klas czwartych w ramach projektu Collegium Młodych Talentów. 

 

- 1 -

 

Dnia 16 listopada 2018 r. w Warszawie w siedzibie Collegium Civitas, odbyły się zajęcia dla klasy IV a, IV b i IV c.

Były to pierwsze zajęcia w ramach projektu Collegium Młodych Kadetów, w których klasy IV będą brały udział. W czasie pierwszego spotkania uczniowie zostali oprowadzeni po siedzibie uczelni i zapoznali się z pracą wykładowców. Uczniowie klas IV po raz pierwszy wzięli udział w wykładzie na sali wykładowej, gdzie wcielili się w rolę studentów. Każdy uczeń dostał specjalny indeks Collegium Młodych Kadetów, gdzie systematycznie będzie zbierał pieczątki z odbytych zajęć. Tematyka pierwszych zajęć w Collegium Civitas dotyczyła zagrożeń cyberprzestreni i niebezpieczeństw związanych z nieodpowiednim korzystaniem z internetu. Uczniowie brali udział w warsztatach, mających pokazać im jakie zagrożenia mogą czyhać na nich w internecie.

 Dominika Dobrowolska

- 2 -

 

 

Relacja z zajęć w klasie IVA przeprowadzonej 11.01.2019r w szkole w ramach projektu „Collegium Młodych Talentów”

Zajęcia przeprowadziła pani Urszula Kaczorowska.

 

Zajęcia zaczęły się  od wywiadów. Dzieci w parach przeprowadzały ze sobą wywiady, a potem przedstawiały przed resztą klasy czego się o sobie dowiedziały.

Podczas wywiadów poprosiłam o zadanie pytania co to jest dobry zawód i czy dziennikarz to dobry zawód.

Kiedy skończyliśmy wywiady zadałam pytanie, czy trudniej było pytać czy odpowiadać.

 

Następnie dzieci zobaczyły puszczony z internetu wywiad z bezdomnym. Chodziło o pokazanie różnicy między wywiadem z koleżanką/kolegą, a osobą obcą, w dodatku bezdomną, o której być może dzieci nie mają wyobrażenia, że może mieć coś ciekawego do powiedzenia. To był też dobry przykład wywiadu, w którym dziennikarz nie tylko pyta, ale też uważnie słucha. Na to uważne słuchanie zwróciłam im szczególną uwagę.

 

Zapytałam kto słucha radia. Przedstawiłam im kolejną formę dziennikarską - reportaż radiowy. Zwróciliśmy wszyscy uwagę, że reportażu radiowego trudniej jest słuchać w klasie. Jedną z przyczyn jest fakt, że nie ma obrazu i trudniej jest się skupić.

 

Opowiedziałam dzieciom historię o Stevie Jobsie, który wymyślił popularny telefon iPhone. Powiedziałam, że był dzieckiem adoptowanym, a jego ojciec był stolarzem. To od ojca nauczył się, że rzeczy, które robi muszą być ładne. Steve Jobs bardzo sobie to wziął do serca i postanowił robić ładne telefony. Pierwsze duże pieniądze jakie zarobił oddał rodzicom na spłatę kredytu na dom.

 

To wszystko wiemy dzięki dziennikarzom, którzy przeprowadzają wywiady. Jednego dnia dziennikarz rozmawia z bezdomnym, innego dnia z kimś takim jak Steve Jobs.

 

Dzieci dowiedziały się także, że do wynalezienia lampy błyskowej w aparacie fotograficznym przyczynił się dziennikarz Jacob Riis, który bardzo chciał zrobić zdjęcie w ciemnych slumsach Nowego Jorku. Dopiero jak opublikował artykuł ze zdjęciem, zrobiło to wrażenie na czytelnikach. Bogaci zaczęli pomagać biednym, a politycy wprowadzili nową ustawę o mieszkalnictwie w Nowym Jorku.

 

Urszula Kaczorowska

 

- 3 -

 

17 stycznia 2019r klasy IVA  i IVB pojechały na wycieczkę do Warszawy w ramach  projektu „Collegium Młodych Talentów” . Był to kolejny wyjazd tych klas na zajęcia w „Collegium Civitas”

Uczniowie byli podzieleni na grupy, w których pracowali realizując ten sam temat.

Zajęcia rozpoczęły się od krótkiej dyskusji na temat tego w jaki sposób dobierane są tytuły dla prasy, jakie są najczęściej stosowane słowa w tytułach określające charakter medium np. przegląd, dziennik, głos. Następnie uczniowie zgłaszali pomysły dotyczące haseł, tematów jakie kojarzą im się z ich gazetką szkolną. Na bazie ustalonych haseł uczniowie wybrali tytuł gazetki. Kolejnym etapem była dyskusja na temat redaktora naczelnego gazety, jego roliw zarządzaniu gazetą odpowiedzialności i obowiązkach. Po czym nastąpiła praca w grupach. Uczniowie wczuli się w rolę redaktora naczelnego i dziennikarza przygotowali krótkie scenki i zaprezentowali je na forum.

Na koniec spośród uczestników został wybrany redaktor naczelny gazetki szkolnej, jego zastępca oraz szef działu.

Klasa IVA miała też lekcję  w Muzeum Powstania Warszawskiego. Tematem lekcji był udział harcerzy (zawiszaków) w powstaniu, w szczególności ich konspiracyjna działalność związana z drukowaniem podziemnej prasy, ulotek oraz ich kolportowaniem.  Zawiszacy roznosili także listy między mieszkańcami okupowanej stolicy. Uczniowie mieli okazję zwiedzić muzeumi zobaczyć oryginalną drukarnię z czasu powstania.

Klasa IVB miała zajęcia w muzeum drukarstwa. W trakcie zajęć uczniowie poznali proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, przez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki graficznej. Zapoznali się z różnymi rodzajami materiałów (papiery drukarskie, farby graficzne),  narzędzi (wałki i prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz uczyli się właściwego ich stosowania. Następnie uczniowie poznali technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonali ilustrację z wyobraźni. Obrazek własnoręcznie wytłoczyli na zabytkowej prasie korektorskiej.

Agnieszka Kostrzewa

 

 - 4  -

 

18 stycznia 2019 r. klasa IV c wzięła udział w zajęciach w szkole w ramach projektu „Collegium Młodych Talentów”. Zajęcia przeprowadziła pani Urszula Kaczorowska. Podczas zajęć dzieci przeprowadzały ze sobą wywiady, a następnie próbowały odpowiedzieć na pytanie: czy trudniej jest zadawać pytania czy na nie odpowiadać?  Podczas pracy w grupach uczniowie starali się również odpowiedzieć na pytanie kim chcieliby zostać w przyszłości, "co to jest dobry zawód" oraz czy zawód dziennikarza jest dobrym zawodem? Uczniowie podczas zajęć poznali różne formy dziennikarskie: wywiad, reportaż, reportaż radiowy.

 

Dominika Dobrowolska

- 5 -

 

20 lutego 2019r klasy IVA i IVC pojechały na wycieczkę do Warszawy w ramach projektu „Collegium Młodych Talentów” . Był to kolejny wyjazd tych klas na zajęcia w „Collegium Civitas”

Klasa IV A rozpoczęła zajęcia w redakcji tygodnika "Polityka", gdzie uczniowie zapoznali się z pracą redaktora z działu fotografii. Uczniowie dowiedzieli się, kiedy wychodzi gazeta i z jakich składa się działów. Następnie uczniowie przeszli do działu fotografii, gdzie mieli okazję z bliska przyjrzeć się pracy redaktora tego działu. Uczniowie dowiedzieli się również jak kiedyś zajmowano się obróbką zdjęć i jak teraz to wygląda (kiedyś zdjęcia były na kliszach, a obecnie wszystko jest komputerowo).

Podczas zajęć w siedzibie Collegium Civitas, klasa IV A dowiedziała się co to jest reklama i jakie są jej rodzaje. Uczniowie pracowali w grupach, w których mieli za zadanie przygotować reklamę wybranego produktu. Następnie wszystkie grupy na forum klasy prezentowały swoje projekty.

 

Uczniowie klasy IVC podczas zajęć pt. "Mała Redakcja", mieli okazję zapoznać się z pracą dziennikarza i redaktora naczelnego. Spośród uczniów został wybrany redaktor (Ola) oraz zastępca (Andrzej). Dzieci podczas przygotowywania krótkich scenek dramowych miały okazję wcielić się w rolę dziennikarza i redaktora. Uczniowie dowiedzieli się m.in. kim jest wydawca, jakie są jego obowiązki, z czego utrzymuje się gazeta oraz jakie mamy rodzaje reklam.

Podczas drugiej części zajęć uczniowie odwiedzili Muzeum Drukarstwa, gdzie zapoznali się z procesem twórczym grafika – od fazy projektowej, przez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki graficznej. Dzieci podczas krótkiego wykładu, poznały różne rodzaje materiałów potrzebne drukarzowi do pracy, np.papiery drukarskie, farby graficzne. Pracownicy muzeum pokazali uczniom różne narzędzia wykorzystywane przez drukarzy: wałki i prasy drukarskie, dłutka linorytnicze. Następnie uczniowie poznali technikę grafiki artystycznej – linoryt – i pod okiem specjalistów własnoręcznie wykonali ilustrację. Gotowy obrazek został następnie wytłoczony na zabytkowej prasie pochodzącej z zabytków Muzeum Drukarstwa.

 Dominika Dobrowols

- 6 -

 

27 lutego 2019 roku klasy IV b i IV c uczestniczyły w zajęciach w ramach projektu Collegium Młodych Talentów. Uczniowie wzięli udział w zajęciach na terenie uczelni Collegium Civitas. Temat zajęć dotyczył roli mediów we współczesnym świecie. Podczas zajęć uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytanie: na jakie obszary życia wpływają media oraz czym jest etyka i rzetelność  dziennikarska? Uczniowie zapoznali się z różnymi zdjęciami ukazującymi jak media wpływają na życie każdego z nas, jak np. kształtują modę, zainteresowania i sposób bycia młodych ludzi. Podczas ćwiczeń w grupach, uczniowie otrzymali opisy scenek sytuacyjnych do których mieli się ustosunkować i zastanowić się, jak prawidłowo powinni się zachować.

Podczas drugiej części zajęć uczniowie wybrali się do Muzeum Ewolucji Instytutu Paleontologii PAN. Dzieci miały okazję zapoznać się z historią ewolucji życia na naszej planecie. Uczniowie wspólnie z opiekunami zwiedzili stałe wystawy Muzeum, np.  „Fauna i flora z późnojurajskiego jeziora Karatau”, gdzie mieli okazję zobaczyć oryginalne skamieniałości przywiezione w 2006 roku z polsko-kazachskich wykopalisk w Górach Karatau w Kazachstanie. Uczniowie w sali poświęconej ewolucji ssaków, zobaczyli artystyczną rekonstrukcję słynnego australopiteka „Lucy” , która została wykonana pod kierunkiem popularyzatora ewolucji Karola Sabatha. Uczniowie mogli również zapoznać się z etapami w ewolucji człowieka, oglądając ilustracje kolekcji czaszek kopalnych człowiekowatych. Największe wrażenie na uczniach wywołały szkielety i czaszki krwiożerczych dinozaurów, odkrytych w kredowych skałach pustyni Gobi, m.in. tarbozaur - azjatycki krewniak amerykańskiego T. rexa. 

 

- 7 -

 

16. 05. 2019 klasa IVA  uczestniczyła w kolejnych zajęciach w ramach projektu Collegium Młodych Talentów. Zajęcia prowadziła pani Justyna Bakalarska.
Uczniowie projektowali logo gazetki szkolnej, dowiadywali się o znaczeniu psychologicznym kolorów i tworzyli graficzne elementy do gazetki szkolnej

 Dominika Dobrowolska

 

 

- 8 -

W dniu 22.05.2019 r. klasa IV c wzięła udział w ostatnich zajęciach w ramach programu Collegium Młodych Talentów. Tak jak zawsze uczniowie odbyli zajęcia w siedzibie Collegium Civitas, następnie pojechaliśmy do Muzeum Powstanie Warszawskiego. Podczas leckji w muzeum, uczniowie dowiedzieli się wielu cennych informacji na temat historii powstania, które wybuchło w 1944 r. 

Dominika Dobrowolska