Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym

"Zielona szkoła" klas siódmych

W dniach 8-12 maja 2023 r. uczniowie klas siódmych przebywali na wycieczce w okolicach Zakopanego. Celem wyjazdu była integracja grup klasowych, poznanie miejsc związanych z życiem Patrona oraz piękna przyrody polskich Tatr.

Śladami Patrona szkoły Świętego Jana Pawła II

W dniach 8.05-12.05.2023 r uczniowie klas siódmych wraz z opiekunami przebywali na pięciodniowej wycieczce w okolicach Zakopanego. Celem wyjazdu była integracja grup klasowych, poznanie miejsc związanych z życiem Patrona szkoły oraz poznanie piękna przyrody polskich Tatr i ciekawych zabytków Zakopanego i okolic. Zapraszamy do szczegółowej relacji z wycieczki.

Dzień pierwszy

Kalwaria Zebrzydowska

Wyruszyliśmy o godzinie 7.00 z parkingu szkolnego. Po 5 godzinnej podróży dotarliśmy do Kalwarii Zebrzydowskiej- położonej na malowniczym Pogórzu Makowskim- miejsca kultu Cudownego Obrazu Maryi Kalwaryjskiej, gdzie posługę sprawują ojcowie Bernardyni. Sanktuarium Pasyjno Maryjne to nie tylko kościół i klasztor, ale również zespół kaplic dróżkowych i manierystyczny park krajobrazowy. Powstanie tego miejsca zawdzięcza się Mikołajowi Zebrzydowskiemu. Osoba Patrona naszej szkoły jest bardzo mocno wpisana w historię Kalwaryjskiego Sanktuarium. Na przestrzeni lat 1959-2002 Święty Jan Paweł II odwiedził Kalwarię Zebrzydowską kilkadziesiąt razy.

W godzinach popołudniowych dotarliśmy do pensjonatu w Bukowinie Tatrzańskiej. Po zakwaterowaniu udaliśmy się na posiłek. Wieczór spędziliśmy na zabawach integrujących grupę.

Dzień drugi

Zakopane i Krzeptówki

Drugi dzień "Zielonej szkoły" rozpoczęliśmy śniadaniem. Po smacznym posiłku opuściliśmy pensjonat w Bukowinie Tatrzańskiej i udaliśmy się w stronę Zakopanego, gdzie czekał na nas przewodnik. Pan Paweł pokazał nam najciekawsze miejsca stolicy Tatr. Tego dnia na trasie naszej wycieczki znalazły się:

Kaplica Najświętszego Serca Jezusowego na Jaszczurówce, zaprojektowana przez Stanisława Witkiewicza. Jej budowę ukończono w 1906 roku. Naszą uwagę zwróciła piękna figurka Jezusa Frasobliwego nad wejściem, dębowy żyrandol i boczne ołtarze. Wszystkie te elementy zostały wykonane przez Józefa Janosa z Dębna.

Skocznia narciarska- Wielka Krokiew im. Stanisława Marusarza- największa skocznia w Polsce. Została wybudowana w 1925 roku. Zaprojektował ją Karol Stryjewski. Obiekt gościł wielu krajowych i międzynarodowych mistrzów w skokach narciarskich. Tutaj w 1997 roku drugiego dnia pobytu na Podhalu Święty Jan Paweł II odprawił mszę świętą, na którą przybyło tysiące wiernych zarówno z Polski jak i z Czech, Słowacji i Węgier. Górale ubrani byli w odświętne stroje. W homilii padły wtedy pamiętne słowa o krzyżu na Giewoncie.

Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach-  Kościół został wybudowany przez górali jako votum wdzięczności za ocalenie życia Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II w zamachu na Placu Świętego Piotra. Przy sanktuarium w ogrodach stoi także ołtarz, przy którym w 1997 roku święty Jan Paweł II pod Wielką Krokwią odprawił  Mszę Świętą i przyjął hołd górali polskich. Przed Sanktuarium znajduje się pomnik Papieża Polaka oraz replika krzyża z Giewontu.

Drewniany kościół pod wezwaniem Matki Bożej Częstochowskiej - najstarszy kościół w Zakopanym. Powstał w XIX wieku. Wnętrze Starego Kościółka zdobią ludowe malowidła oraz świątki, które są dziełami góralskiej sztuki ludowej.

Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzysku- najważniejsza i najstarsza nekropolia w Zakopanem.  Znajduje się tu około 500 grobów, z czego połowa  to mogiły osób zasłużonych. Wiele grobów to unikalne dzieła sztuki góralskiej wykonane w kamieniu, drewnie, metalu lub malowane na szkle. Odnaleźć tu można kapliczki i góralskie krzyże, które są rzeźbione, malowane lub wykute w charakterystyczne motywy podhalańskie. Autorem wielu prac jest Władysław Hasior.

Gubałówka (1220 m n.p.m.)- szczyt górujący na północ od Zakopanego w Pasie Gubałowskim. Na szczyt wjechaliśmy koleją linowo- torową. Dla wielu było to ogromne przeżycie. Piękna pogoda pozwoliła nam napawać się wspaniałym widokiem na Tatry i Zakopane. Z tarasu widokowego zobaczyliśmy prawie całą główną grań górską - od słowackich Tatr Wysokich po najdalsze krańce Tatr Zachodnich. Wspaniale prezentował się również Giewont.

Poznawanie Zakopanego i okolic zakończyliśmy na Krupówkach- reprezentacyjnym deptaku Zakopanego. Tutaj zakupiliśmy pamiątki. W godzinach popołudniowych wróciliśmy do Bukowiny Tatrzańskiej. Po posiłku i odpoczynku uczestniczyliśmy w grach i zabawach na świeżym powietrzu.

Dzień trzeci

Wycieczka w Tatry:

Wierch Poroniec- Rusinowa Polana- Gęsia Szyja- Wiktorówki- Zazadnia

Trzeci dzień wycieczki rozpoczęliśmy pysznym śniadaniem. Następnie wyruszyliśmy w stronę parkingu Wierch Poroniec, gdzie czekał na nas przewodnik. Stąd rozpoczęliśmy przyjemną wędrówkę przez las w stronę Rusinowej Polany. Po 40 minutach dotarliśmy do celu. Rusinowa Polana to rozległa, śródleśna hala, która znajduje się na wysokości 1180-1280 m n.p.m. i obejmuje obszar około 20 hektarów. Stoją na niej 4 zabytkowe szałasy pasterskie. Z polany podziwialiśmy niesamowity widok na Tatry Wysokie. Tutaj odpoczywaliśmy i zjedliśmy drugie śniadanie. Ci najbardziej wytrwali pokonali jeszcze kilkadziesiąt metrów schodami szlakiem prowadzącym na Gęsią Szyję. Stąd widok na górski krajobraz był jeszcze piękniejszy. Po godzinnym odpoczynku opuściliśmy malowniczą Rusinową Polanę i skierowaliśmy się do Wiktorówek. Historia tego miejsca sięga 1860 roku i związana jest z objawieniem się Matki Boskiej małej dziewczynce wypasającej owce. Na pamiątkę tego wydarzenia w latach 30- tych XIX wieku wybudowano drewnianą kaplicę w stylu zakopiańskim. Wokół tego Sanktuarium Matki Boskiej Jaworzyńskiej- Królowej Tatr znajdują się pamiątkowe tabliczki poświęcone ofiarom gór- alpinistów, taterników i TOPR-owców. Wiktorówki opuściliśmy w promieniach wiosennego słońca i udaliśmy się w drogę powrotną. Po 40 minutowej wędrówce dotarliśmy do Zazadniej, skąd odjechaliśmy do pensjonatu w Bukowinie. Po posiłku i odpoczynku uczestniczyliśmy w grach sportowych na świeżym powietrzu.

Dzień czwarty

Wycieczka w Tatry:

Kuźnice- Nosalowa Przełęcz- Wywierzysko Olczyskie- Polana Olczyska- Wielki Kopieniec

Czwarty dzień "Zielonej szkoły" rozpoczęliśmy oczywiście od śniadania. Po posiłku wyruszyliśmy w stronę Zakopanego, gdzie czekał na nas przewodnik. Z tego miejsca wyruszyliśmy do Kuźnic- dzielnicy Zakopanego. 30 minutowy spacer nie zmęczył nas. Z Kuźnic zielonym szlakiem ruszyliśmy w stronę Nosalowej Przełęczy (1103 m n.p.m.). Po krótkim odpoczynku kontynuowaliśmy naszą wędrówkę podziwiając górski krajobraz Tatr. Żółty szlak doprowadził nas do Wywierzyska Olczyskiego- jednego z największych w Tatrach źródeł zasilającego Olczyski Potok 500 litrami wody na sekundę. Stąd po krótkim odpoczynku zielonym szlakiem skierowaliśmy się do celu naszej wędrówki- na szczyt Wielki Kopieniec (1328 m n.p.m.). Podejście nie było zbyt wymagające. Z Wielkiego Kopieńca po raz kolejny podziwiliśmy panoramę Tatr Wysokich- górskie szczyty pokryte śniegiem i skąpane w promieniach wiosennego słońca. Naszą wędrówkę zakończyliśmy w Toporowej Cyrhli, skąd udaliśmy się do pensjonatu. Po południu uczestniczyliśmy w grach sportowych na świeżym powietrzu. Wieczorem przy ognisku piekliśmy kiełbaski, śpiewaliśmy i tańczyliśmy. Pełni wrażeń udaliśmy się na odpoczynek.

Dzień piąty

Wadowice

Piąty dzień "Zielonej szkoły" był ostatnim dniem wycieczki. Po śniadaniu i wykwaterowaniu opuściliśmy pensjonat i malowniczo położoną Bukowinę Tatrzańską. Po dwóch godzinach jazdy autokarem dotarliśmy do Wadowic- rodzinnego miasta Patrona naszej szkoły. Punktualnie o godzinie 12 wsiedliśmy do wagoników miejskiego mini pociągu, którym udaliśmy się na Szlak Karola Wojtyły. Zobaczyliśmy miejsca związane z dzieciństwem i młodością Papieża Polaka. Wśród nich znalazły się między innymi: Szkoła Powszechna im. Marcina Wadowity, Cukiernia Karola Hagenhubera, Gimnazjum Humanistyczne im. Marcina Wadowity, Mleczarnia Hygieniczna, Kościół Parafialny pod wezwaniem Ofiarowania Najświętszej Marii Panny. Podczas przejażdżki śpiewaliśmy "Barkę"- ulubioną pieśń oazową Jana Pawła II. Ostatnim punktem programu wycieczki było Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II. Tutaj przez ponad godzinę mogliśmy przenieść się w swoistą podróż w czasie. Dzięki nowoczesnej i multimedialnej wystawie poznaliśmy osobę i kolejne etapy życia Jana Pawła II- od domu rodzinnego w Wadowicach, po przez studia i  kapłaństwo aż do Stolicy Piotrowej w Watykanie. Wśród cennych eksponatów muzealnych znajdują się: pamiątki należące do rodziny Wojtyłów, kolejne sutanny Jana Pawła II w tym papieska, sprzęt narciarski i inne przedmioty należące do Karola Wojtyły. Eksponatom towarzyszą liczne prezentacje multimedialne, interaktywne tablety i urządzenia, dzięki którym słyszeliśmy  przemówienia Jana Pawła II. Muzeum wywarło na nas duże wrażenie. Zadowoleni i pełni pozytywnych emocji późnym wieczorem wróciliśmy do Belska Dużego.

Uczniowie klas siódmych

Monika Kapciak, Katarzyna Lipińska, Ewa Jakubiak, Ksiądz Marcin Szyłejko

Zdjęcia - wg kolejności zwiedzania.