Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym

Julia Kocewiak o liczbie pi

W piątek 11 czerwca Julia Kocewiak przeprowadziła lekcję matematyki na temat liczby pi.  Julia uczestniczy w projekcie „Mazowieckiego programu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych”. 

Julka Kocewiak uczennica klasy VIIB jest stypendystką Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie. Otrzymała w tym roku szkolnym stypendium dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Jednym z działań zaplanowanych w ramach indywidualnego planu rozwoju edukacyjnego było poznanie liczby Pi i jej własności.

W związku z tym uczennica przygotowała wiele materiałów i zaplanowała wraz z nauczycielką matematyki panią Agnieszką Kostrzewą lekcję otwartą dla kolegów i koleżanek z klasy VIIB. Lekcję obserwowała pani dyrektor Teresa Bogdańska oraz redaktorka szkolnego Facebooka pani Ilona Szymańska.

Celem lekcji było poznanie liczby Pi.

Uczniowie rozpoczęli pracę od ćwiczeń w grupach polegających na mierzeniu obwodów i średnic okrągłych przedmiotów. Wyniki uczniów Julka zapisywała w specjalnie  przygotowanej tabelce, po czym program Excel liczył stosunek tych wielkości. Ćwiczenia miały na celu pokazanie, że bez względu na wielkość przedmiotu stosunek ten jest stały i równy liczbie Pi.  Następnie Julka przybliżyła postać Archimedesa, który uważany był za odkrywcę liczby Pi.

Ciekawa prezentacja przygotowana przez nią na temat historii  liczby i jej własności wzbogaciła wiedzę uczniów. Ciekawostką dotyczącą liczby Pi są wiersze, dzięki którym uczniowie mogą zapisać kolejne cyfry rozwinięcia dziesiętnego tej liczby. Zbiór tych wierszy został zaprezentowany na gazetce w pracowni.

Poznana zależność pomiędzy obwodem, średnicą, a liczbą Pi posłużyła do wyprowadzenia wzoru na długość okręgu. Wzór stosowany był w zadaniach , które uczniowie rozwiązywali na tablicy.

Podsumowanie lekcji odbyło się w formie krzyżówki.

Na zakończenie Julka przeczytała wiersz Wisławy Szymborskiej „ Liczba Pi”.

Uczennica świetnie poradziła sobie z przygotowaniem materiałów na lekcję i ich prezentacją. Należy dodać, że temat liczby Pi oraz zastosowanie wzorów zawierających tę liczbę jest  materiałem wykraczający poza materiał programowy klasy siódmej.  Julka opanowała go doskonale i chciała podzielić się swoją wiedzą. Nowatorska forma lekcji otwartej prowadzona przez uczennicę pod kierunkiem nauczyciela, bogactwo wykorzystanych środków dydaktycznych sprawiło, że uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcji, a nowy temat nie sprawiał im większych trudności.

Relacja: p. Agnieszka Kostrzewa

Zdjęcia: p. Ilona Szymańska.