Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym

Zwyczajnie niezwykli. Dzień Zespołu Downa

Światowy Dzień Zespołu Downa przypada w pierwszym dniu kalendarzowej wiosny, 21 marca. Nie jest to data przypadkowa.

Zespół Downa został opisany po raz pierwszy w 1862 roku przez angielskiego lekarza Johna Langdona Downa (od jego nazwiska którego pochodzi nazwa schorzenia). W 1959 roku francuski lekarz  Jérôme Lejeune odkrył u pacjentów obecność dodatkowego chromosomu (trisomię), który następnie został zidentyfikowany jako chromosom 21.

Częstość występowania zespołu Downa wynosi przeciętnie 1 na 600 urodzeń i nie ma związku z płcią, w równym stopniu dotyczy chłopców i dziewczynek.

Światowy Dzień Zespołu Downa ustanowiony został w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, natomiast od 2012 roku obchodzony jest pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ).

Ideą tego dnia jest zwiększenie świadomości o chorobie oraz promowanie praw osób z zespołem Downa do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym.

*

„Urodzenie się dziecka z zespołem Downa jest naturalnym zjawiskiem zmienności biologicznej człowieka. Nie jest temu winien ani tata ani mama.” - tłumaczył już dawno prof. Lejeune.

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Osób z zespołem Downa. W naszej szkole uczniowie i przedszkolaki również pamiętali o tych osobach.  Na  znak solidarności  założyli  kolorowe  skarpetki, które   symbolizują  niedopasowanie społeczne, genotypowe i tolerancję.  Również dzieci  podczas zajęć świetlicowych wykonały kolorowe skarpetki z papieru. 

Natomiast w klasie 1a zostały przeprowadzone zajęcia pt. ,,Dzień kolorowej skarpetki - czym jest empatia wobec osób z Zespołem Downa?’’ Celem zajęć było uwrażliwienie uczniów na potrzeby osób niepełnosprawnych i nauczenie zachowań empatycznych wobec inności. Podczas spotkania zostało omówione opowiadanie pt. ,,Tajemnica znikających ciasteczek’’ autorstwa Aleksandry Chmielewskiej. Dzieci miały okazje poznać charakterystyczne cechy fizyczne i psychiczne, jakimi charakteryzują się osoby z tym zaburzeniem.  Również istotnym elementem zajęć było poznanie przez dzieci swoich skarbów - czyli swoich mocnych stron. Na zakończenie uczniowie mieli za zadanie wykonać prace plastyczną – namalować skarpetki w różnych kolorach.

Dominika Augustowska

Agnieszka Błaszczyk

Żaneta Ciamarczan