Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Belsku Dużym

English Planet Club: co? jak? w jakim celu?

English Planet Club to projekt realizowany w roku szkolnym 2019/2020 we wszystkich  klasach szóstych.

Projekt, który ma również status innowacji, to cykl godzinnych zajęć umieszczonych w planie lekcji,  prowadzonych zawsze w środy.

Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności językowych uczniów poprzez poszerzanie ich wiedzy na temat państw anglojęzycznych oraz etymologii wybranych wyrazów, związków wyrazowych, przysłów itd. Udowodnimy, że język pomaga w zrozumieniu historii, a historia w zrozumieniu języka, przykładowo prześledzimy ruchy armii rzymskiej czy inwazję Wikingów analizując nazwy miejscowe w Anglii.

Podczas zajęć postaramy się wyjaśnić proces przekształcania się języka angielskiego we współczesną odmianę „lingua franca”, która nie pozwoliła zawładnąć światem innym naturalnym językom ani językowi esperanto.  (Wynalazkowi Ludwika Zamenhofa również poświęcimy trochę czasu, a przy  okazji poznamy bliżej The NATO Phonetic Alphabet.) Będziemy też wspólnie badać, w jaki sposób język angielski rozprzestrzeniał się i ewaluował pod wpływem wydarzeń historycznych i społecznych, w tym emigracji, lokalnych języków (Maorysów, Aborygenów), czy nawet klimatu.  W tym celu dokonamy również przeglądu podstawowych różnic między brytyjskim, amerykańskim, kanadyjskim i australijskim modelem języka pod względem semantyki, akcentu oraz ortografii. Poznamy wyrazy i zwroty, które w zależności od czasu i miejsca na naszej planecie zmieniają konotację pozytywną na negatywną lub odwrotnie.

Podczas zajęć będziemy zastanawiać się, jak to możliwe, że w miarę potrzeby nie tylko Walijczycy, ale też mieszkańcy Yorku czy wschodniego Londynu mogą mówić tak, że nikt inny w Zjednoczonym Królestwie ich nie zrozumie.  Poznamy proste przykłady pierwotnych języków używanych w Szkocji, Walii i Irlandii, slangu, gwar i dialektów na Wyspach Brytyjskich.

 W ramach projektu omówimy też związki Polski i Polaków z krajami anglojęzycznymi, szczególną uwagę poświęcając postaciom Kazimierza Pułaskiego i Pawła Edmunda Strzeleckiego. Przy okazji prześledzimy losy milionów polskich emigrantów i uchodźców oraz ich wpływ na język nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale też w Nowej Zelandii czy Indiach.

Zajęcia uwzględnią też obserwację wpływu, by nie powiedzieć - inwazji języka angielskiego na język polski.

Wybrane tematy będą przygotowywane i prezentowane przez uczniów, przewidujemy też wraz z wychowawcami wyjazdy do dworku Pułaskiego w Warce, przy okazji innych wycieczek - do ambasad, British Council, szkół polsko-amerykańskich, odwiedzimy nekropolie kryjące szczątki brytyjskich, australijskich i nowozelandzkich pilotów. Dokonamy przeglądu szkół średnich i uniwersytetów w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanach Zjednoczonych (gł. the Ivy League colleges), w których nasi uczniowie mogliby w przyszłości kontynuować  naukę.  

Tematyka wybranych zajęć będzie modyfikowana w zależności od potrzeb. Konieczność/Pragnienie rozwinięcia jednego wątku może skutkować rezygnacją z innego.

Tematyka zajęć sprzyja realizacji celów wychowawczych, w tym przede wszystkim krzewieniu szacunku i akceptacji wobec osób reprezentujących inne kultury, wyznawców innych religii, ludzi mówiących, wyglądających i żyjących inaczej niż my. Świat jest piękny właśnie dzięki tej różnorodności, a język angielski stał się mostem łączącym wszystkie jego krańce i wszystkich mieszkańców.

(dj)