Zajęcia klas drugich w ramach projektu Collegium Młodych Talentów.
- 1 -
26 listopada 2018 r. klasy II odbyły pierwszy z czterech wyjazdów w ramach projektu Collegium Młodych Talentów.
Zostaliśmy powitani w auli wykładowej przez panią rektor dr Małgorzatę Baran. Byliśmy w bibliotece oraz w gabinecie rektora. Wszyscy otrzymali indeksy i teczki, w których gromadzić będą swoje prace. Następnie uczestniczyliśmy w wykładzie Mój bohater. Drugą część dnia spędziliśmy w Muzeum Narodowym. Dla większości dzieci była to pierwsza wizyta w tym miejscu. Uczniowie w grupach klasowych uczestniczyli w zajęciach W muzeum, czyli gdzie jesteśmy?
- 3 -
20 grudnia 2018 r. uczniowie uczestniczyli w zajęciach Początki kinematografii – o nowym typie bohatera i o nowych możliwościach przedstawiania go.
Dzieci zapoznały się z postaciami braci Lumière i ich wynalazkiem – kinematografem. Obejrzały pierwsze produkcje filmowe: klasyczne dokumenty Wyjście robotnic z fabryki (…) i Wjazd pociągu (…).
Podczas zajęć warsztatowych każdy z uczestników zaprezentował własną historyjkę na pojedynczych kadrach. Wszyscy krótko przedstawili swoją opowiastkę. Taśmy zostały połączone tworząc jedną długą klasową opowieść. Przez najbliższy czas będzie zdobiła salę w szkole i przypominała o zajęciach.
Druga część zajęć odbyła się w Muzeum Narodowym. Ich motyw przewodni to Bohater w historii, mitologii, sztuce. Prowadząca zajęcia starała się uświadomić uczniom jak rola i pozycja, jaką władcy odgrywali w historii, wpływała na sposób ich przedstawiania w sztuce. Na przykładzie prezentowanych w galerii: korony, berła, płaszcza koronacyjnego Augusta II Mocnego omówiono funkcję i symbolikę insygniów koronacyjnych.
Interesujące było dla dzieci rozpoznawanie wizerunków władców na banknotach i zapoznanie się z chronologią ich panowania.
W dalszej kolejności uczniowie oglądali obrazy, w których widać inspiracje antyczne: np.: panie z atrybutami Diany (łuk, kołczan ze strzałami), panowie z atrybutami boga Marsa (miecz, zbroja i tarcza).
W części warsztatowej dzieci poznały najbardziej popularne motywy zaczerpnięte z mitologii; rozpoznawały greckie i rzymskie postacie mitologiczne: ich imiona i atrybuty. Uzupełniona karta pracy wzbogaciła portfolio każdego z uczestników.
- 4 -
11 stycznia 2019 r. uczniowie uczestniczyli w spotkaniach w Collegium Civitas i w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Spotkanie w Muzeum Narodowym rozpoczęliśmy w Galerii Sztuki XIX w. Przed Autoportretem Józefa Mehoffera i W altanie Aleksandra Gierymskiego miała miejsce pogadanka na temat warsztatu malarza. Dużą ciekawostką historyczną dla dzieci była informacja dotycząca powstawania farb w wyniku połączenia spoiwa (najczęściej żółtka jajka) z roztartym na proszek pigmentem (pochodzenia mineralnego) lub barwnikiem (pochodzenia organicznego). W części warsztatowej uczestnicy zajęć podjęli próbę skopiowania rysunku z wykorzystaniem kratki skalującej. Praca ta wymagała dużej cierpliwości i zaangażowania; powstało wiele dość wiernie odtworzonych kopii.
W dalszej kolejności udaliśmy się do Galerii Sztuki Średniowiecznej. Tam uczniowie zobaczyli imponujące ołtarze skrzydłowe, przykłady malarstwa, rzeźby drewnianej i kamiennej. Bardzo ciekawa była dla dzieci część zajęć poświęcona badaniu dotykiem właściwości materiałów: drewna, kamienia, metalu.
Cykl zajęć w Muzeum Narodowym zakończyliśmy. Uczniowie mieli możliwość pobytu wśród dzieł sztuki; nabyli wiedzy, jak należy zachować się w tym miejscu.
W Collegium Civitas dzieci ponownie spotkały się z panem Pawłem Maranowskim, który przedstawił problematykę kultury masowej i kultury popularnej – na przykładzie kreacji współczesnych idoli dzieci. Ćwiczenia zwróciły uwagę uczestników na to, w jaki sposób kreuje się współczesnych idoli oraz jak ich odróżnić od prawdziwych bohaterów i autorytetów. Zajęciom towarzyszyła wspaniała piosenka Bohater zespołu dziecięcego Małe TGD; od poniedziałku dzieciaki śpiewają ją w klasie.
Relacje z wyjazdów opracowała p. Kinga Perzyna.