Statystyki
- Odwiedziny: 321967
- Do końca roku: 252 dni
- Do wakacji: 59 dni
05-622, Belsk Duży
ul. Szkolna 3
tel. 48 664 03 82
Wtorek, 2024-04-23
Imieniny: Ilony, Jerzego
Wychowawczyni grupy pięciolatków - pani Żaneta Ciamarczan, dynamicznie rozpoczęła pracę w nowym roku szkolnym. Wprowadziała do programu nauczania, innowację pedagogiczną "Tydzień grafomotoryki w przedszkolu".
Proces pisania wymaga od dziecka szeregu skomplikowanych czynności. Aby opanować tę umiejętność, dziecko musi prawidłowo spostrzegać oraz zapamiętać obraz graficzny liter, musi rozpoznawać dźwięki wchodzące w skład wyrazu, następnie podporządkować im odpowiednie znaki graficzne, aby wreszcie w należytej kolejności je zapisać. Oprócz tego proces pisania wymaga odpowiednio sprawnej ręki (Sawa, 1999, s.65).
Grafomotoryka (lokomocja mała) to sprawność manualna rąk przejawiająca się właściwą precyzją ruchów dłoni i palców oraz odpowiednim tempem wykonywanych czynności. Najważniejsze cele ćwiczeń grafomotorycznych, oprócz ułatwiania dziecku opanowania nauki pisania w pierwszych latach edukacji to:
Toteż, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców, dzieci i innych nauczycieli - w oddziale przedszkolnym (grupa IV) w dniach 21-25.09.2020 r. tematem przewodnim była właśnie – grafomotoryka! Poprzez różnego rodzaje ćwiczenia i zabawy dzieci rozwijały sprawność motoryczną rąk. W trakcie zajęć dzieci poznawały różne tajniki terapii ręki i stopy. Każdego dnia wychowawczyni grupy pani Żaneta Ciamarczan wspólnie z nauczycielem wspomagającym panią Agnieszką Błaszczyk przygotowywały ciekawe i urozmaicone środki dydaktyczne dzięki, którym wprowadzały na zajęciach element zaciekawienia i radości u dzieci.
Ponadto, przeprowadzane zabawy miały również wartość terapeutyczną (rozwijały wyobraźnię dziecięcą i ćwiczyły półkule mózgowe - metoda Dennisona).
W ramach Innowacji pedagogicznej ,,Tydzień grafomotoryki w przedszkolu” zostały zrealizowane następujące działania:
- rozpoznawanie i klasyfikowanie gatunków liści według kolorów, kształtów i wielkości;
- nawlekanie jarzębiny na sznurek – praca pt. ,,Naszyjnik dla Pani Jesieni”;
- malowanie farbami oraz stemplowanie – praca pt. ,,Suknia Pani Jesieni’;
- lepieni z plasteliny – praca pt. ,,Wiewiórka”;
- wycinanie, wyklejanie i zdobienie – praca pt. ,,Jesienne drzewa”;
- zabawy z szydełkowaniem – ,,Kreatywne szycie” czyli wyszywanie jesiennych liści;
- malowanie palcami przy użyciu różnych materiałów;
- zabawy konstrukcyjno - manipulacyjne z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku (klocki) oraz przedmiotów specjalistycznych np. pęsety sensoryczne i maty sensoryczne;
- zabawy muzyczno-ruchowe z rekwizytami (skarby jesieni).
Z pewnością, był to tydzień intensywnych działań, którego celem było ukierunkowanie przedszkolaków i ich rodziców na potrzebę wykonywania przeróżnych ćwiczeń manualnych, będących wprowadzeniem i zaczynających przygodę z pisaniem…
Żaneta Ciamarczan